Publikacje

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lędźwiowych myśli sobie: ,,Może oni mają racje?Może w pasie będę bezpieczniejszy?Może tak powinno się ćwiczyć?Może pas zapobiega kontuzjom?''. Temat został podjęty przez prof Stuarta M. McGill, szefa katedry Spine Biomechanics na Uniwersytecie w Waterloo, w artykule pt. Abdominal belts in inustry: a position paper on their assets, liabilities and use.
 
Z tekstu można wysnuć następujące wnioski:
  • ludzie, którzy nigdy nie mieli dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa nie mają żadnych korzyści z noszenia pasa podczas ćwiczeń
  • gdy ćwiczący doznali kontuzji mając założony pas, statystycznie była bardziej poważna niż w przypadku ćwiczących bez pasa. Pas daje poczucie, że ćwiczący może podnieść więcej i jest to prawda. Zwiększa też ciśnienie śródbrzuszne i ciśnienie krwi,
  • pas zmienia technikę u niektórych ćwiczących zmniejszając lub zwiększając obciążenie kręgosłupa.

Najistotniejsza część artykułu brzmi:

„Nie ma wątpliwości, że pas lędźwiowy pozwala na wygenerowanie dodatkowych NM (niutonometry) momentu. Jednak, gdy pozycja kręgosłupa podczas podnoszenia jest neutralna, efekt ten jest minimalny. Innymi słowy, aby ćwiczący uzyskał maksymalne korzyści z pasa, jego technika musi być naprawdę słaba i to na dodatek w sposób narażający na kontuzję.”

Zachęcam do lektury całego artykułu. Tłumaczenie tekstu Na temat użytkowania pasów lędźwiowych.” Stuart. M.McGill, profesor biomechaniki kręgosłupa, Uniwersytet w Waterloo, Kanada.

Autor

Marek Pośpiech
Marek PośpiechFizjoterapeuta

INNE ARTYKUŁY AUTORA

DYSKOPATIA

W tym artykule postaram się przejrzyście opisać samą dyskopatię, mechanizm powstawania i główne zasa..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

OSIEM KROKÓW DO EFEKTYWNEGO BIEGANIA

„Jak biegać najefektywniej?” W sieci dużo jest artykułów na ten temat, ale dostarczają sprzecznych i..

ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM W TEORII

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna ..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ TEORETYCZNA

W fizjoterapii, zwłaszcza w ostatniej dekadzie, można zaobserwować dynamiczny rozwój sposobów postęp..

ZOBACZ TAKŻE

SUBSTANCJE I METODY ZABRONIONE ORAZ PODSTAWY ICH DZIAŁANIA - CZĘŚĆ II

Poprzednie substancje i metody zabronione zostały opisane przeze mnie w części I. W części tej znajd..

ARGININA, JEJ WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Większość trenujących osób nawet nie ma pojęcia jak poprawnie jeść, poprawnie zażywać suplementy czy..

SUBSTANCJE I METODY ZABRONIONE ORAZ PODSTAWY ICH DZIAŁANIA - CZĘŚĆ I

Obecnie lista substancji i metod zabronionych jest częścią Światowego Kodeksu Antydopingowego opubli..

POMOCNICZE ĆWICZENIA Z TRÓJBOJU

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie poszczególnych grup mięśniowych w róż..

KRÓTKA HISTORIA DOPINGU W SPORCIE

Wykorzystywanie substancji wspomagających w celu uzyskania przewagi nad rywalami, pojawiło się już p..