Publikacje

PRZYŚPIESZENIE LECZENIA KONTUZJI - PROTOKÓŁ RICE

Poniższa metoda nie jest lekarstwem na całe zło i zawsze warto udać się do specjalisty celem dokładnego zbadania kontuzji. Protokół RICE, to zbiór kilku prostych działań, które mogą być wykonane bez specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Efekty stosowania metody są łatwo zauważalne, dlatego jej znajomość powinna być na podorędziu każdego ćwiczącego.
RICE jest akronimem z angielskich słów rest, ice, compression i elevation. Jednocześnie jest standardem postępowania w urazach tkanek miękkich. Nie jest formą leczenia, natomiast znacznie skraca czas kontuzji oraz ogranicza krwawienie i opuchliznę.
  • Rest (odpoczynek) – odpoczynek jest kluczowy w regeneracji tkanek. Bez niego nieustanne obciążone tkanki reagują stanem zapalnym, bólem, a nawet pogorszeniem kontuzją. Odpoczynek powinien być na tyle długi, by kontuzjowany mógł poruszać uszkodzoną kończyną bez bólu (oczywiście nie znaczy to, że może od razu np. biegać) w prawie pełnym zakresie.
  • Ice (lód) – lód świetnie sobie radzi w ograniczaniu odpowiedzi zapalnej. Najczęściej stosowana metoda wspomagania leczenia lodem polega na stosowaniu dwudziestominutowych okładów i godzinnych przerw. Zalecam korzystać z tego typu pomocy 5-6 razy dziennie po 20 minut. Aby zabezpieczyć ciało przed odmrożeniem, należy okład lodowy owinąć bawełniana tkaniną. Z lodem należy nie przesadzać, ponieważ zbyt częste używanie może zmniejszyć dopływ krwi, co spowoduje wydłużenie czasu gojenia.
  • Compression (ucisk) – kompresja ma zadanie ograniczyć obrzęk spowodowany odpowiedzią zapalną. Oczywiście opuchlizna jest nieunikniona, natomiast zbyt duża skutkuje znaczną utratą funkcji oraz spowalnieniem przepływ krwi. Do kompresji używa się elastycznego bandaża. Ucisk powinien być na tyle duży, aby uniemożliwić swobodne poruszanie kończyną, jednocześnie na tyle mały aby mięśnie mogły się poruszać i przepływ krwi był niezakłócony. Na studiach używało się stwierdzenia „na tyle duży, aby trzymać ptaka, a jednocześnie na tyle mały, aby go nie udusić”. Zbyt mocno zawiązany bandaż powoduje zwykle sinienie kończyny.
  • Elevation (uniesienie)- ma za zadanie zmniejszenie opuchlizny poprzez zwiększenie odpływu żylnego z kontuzjowanej kończyny. Jednocześnie przyśpiesza usuwanie metabolitów.
Należy dodać, że jest kilka odmian RICE'a. Jedyna godna uwagi to dodanie ibuprofenu i nawodnienia. HI-RICE – Hydration, Ibuprofen, Rest, Ice, Compression, and Elevation.

RICE i jego alternatywy działają poprzez zmniejszenie przepływu krwi oraz zmniejszenie odpowiedzi zapalnej. Niektórzy specjaliści w kilku rodzajach kontuzji (więzadła i ścięgna) zalecają protokół MEAT, czyli movement (ruch), exercise (ćwiczenia), analgesics (znieczulenie), treatment (terapia) zamiast RICE. Z praktyki zawodowej wyniosłem, że tam gdzie występuje duża opuchlizna, RICE jest bardziej przydatny. Po zejściu opuchlizny zazwyczaj znana jest diagnoza i można przejść do terapii docelowej.
 

Autor

Marek Pośpiech
Marek PośpiechFizjoterapeuta

INNE ARTYKUŁY AUTORA

ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM W TEORII

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna ..

DYSKOPATIA

W tym artykule postaram się przejrzyście opisać samą dyskopatię, mechanizm powstawania i główne zasa..

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lęd..

KILKA SŁÓW O BUTTWINK

Zostałem poproszony o napisanie artykułu o likwidowaniu wyżej wspomnianego zjawiska, czyli buttwink'..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

ZOBACZ TAKŻE

SUBSTANCJE I METODY ZABRONIONE ORAZ PODSTAWY ICH DZIAŁANIA - CZĘŚĆ I

Obecnie lista substancji i metod zabronionych jest częścią Światowego Kodeksu Antydopingowego opubli..

ENERGETYKA WYSIŁKU FIZYCZNEGO: Przemiany fosfagenowe

Wysiłki krótkiego czasu, prowadzone z maksymalną intensywnością, takie jak bieg na 100m, pływanie na..

Ćwiczenia na poniedziałek - WYCISKANIE LEŻĄC

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławec..

MARTWY CIĄG (KLASYCZNY)

Dlaczego ludzie nienawidzą martwego ciągu? Co jest takiego, w tym tak naprawdę prostym ćwiczeniu, że..

POMOCNICZE ĆWICZENIA Z TRÓJBOJU

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie poszczególnych grup mięśniowych w róż..