Publikacje

POMOCNICZE ĆWICZENIA Z TRÓJBOJU

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie poszczególnych grup mięśniowych w różne dni tygodnia. Każdą partię zazwyczaj zaleca się trenować raz w ciągu siedmiu dni (w poniedziałek obowiązkowo klata). Plany treningowe pod trójbój zakładają nieco inną filozofię – rozpiska na dany dzień obejmuje bój podstawowy oraz ćwiczenia pomocnicze.
 
Ćwiczenia pomocnicze mają, jak sama nazwa wskazuje, pomóc w danym boju. Jak to działa?
 
Przykładowo: osoby wykonujące martwy ciąg w wersji sumo często mają problem z dolną fazą ruchu, natomiast kiedy już „odkleją” ciężar od ziemi, to na pewno go dociągną. Widać na tym przykładzie, że trzeba wzmocnić pierwszą fazę ruchu. Jak to zrobić?
 
Wplatasz w plan takie ćwiczenia, jak martwy ciąg stojąc na podwyższeniu i zarzut siłowy (power clean). Pozwoli ci to nabrać mocy i dynamiki, dzięki czemu bez problemu podniesiesz ciężar z ziemi.
 
Poniżej znajdziesz krótki zestaw ćwiczeń pomocniczych ode mnie:
  • Przysiad
Przysiady dynamiczne bez pasa do 80% maksymalnego ciężaru, po dwa powtórzenia. (Przysiady akurat nie potrzebują ćwiczeń pomocniczych, trzeba wykonywać je kilka razy w tygodniu w różnej objętości i obciążeniu - raz ciężko, raz dynamicznie, raz lekko)
  • Wyciskanie leżąc
- pompki na poręczach z obciążeniem,
- wyciskanie wąsko,
- opuszczania (wykonujesz samą fazę negatywną przez 10 s. z obciążeniem 110- 115% najcięższej serii wyciskania z obecnego tygodnia; nie   wykonujesz fazy pozytywnej),
- wyciskanie z gumami,
- rotacje kubańskie (na rotatory i ogólnie utrzymanie obręczy barkowej w dobrej formie).
  • Martwy ciąg
- dociągania (ciąg z podstawki),
- zarzut siłowy,
- ciąg na podwyższeniu (stoisz na podwyższeniu w stosunku do sztangi),
- skłony na ławce rzymskiej ze sztangą na plecach.
 
Do tego polecam robić brzuch (np. wznosy nóg) i podciąganie nachwytem.
 
Ćwiczenia pomocnicze należy dobierać indywidualnie i równoważyć je w planie. Ktoś, kto ma bardzo dobry dół ciągu nie ma potrzeby dodawać do treningu ciągu z podwyższenia.
 
Nie ma też co przesadzać z ilością, by nie okazało się, że jednego dnia rozpiszesz ciężkie wyciskanie i sześć równie ciężkich ćwiczeń pomocniczych. Nikt ci nie będzie bił brawa za rekord w wyciskaniu wąsko na pomoście, bo to nie jest główny bój. Pamiętaj, że silny masz być w trójboju, a nie w uginaniu na biceps czy skłonach z obciążeniem. Szarżowanie z ciężarem w ćwiczeniach pomocniczych po pierwsze zabiera ci energię na główne boje, a po drugie zwiększa ryzyko kontuzji.

 

Autor

Tadeusz Tessmer
Tadeusz Tessmer Zawodnik Trójboju Siłowego

INNE ARTYKUŁY AUTORA

Ćwiczenia na poniedziałek - WYCISKANIE LEŻĄC

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławec..

JAK DOKONYWAĆ ZMIAN W PLANIE TRENINGOWYM U PROFESJONALISTÓW

Nie ma sensu roztrząsać powodów dla których trzeba ćwiczyć z planem. Każdy, kto ma określone cele wi..

JAK SKUTECZNIE POPRAWIĆ CHWYT

Wiele ćwiczących osób ma problem ze słabym chwytem. Mała masa mięśniowa bądź krótkie palce i drobne ..

MARTWY CIĄG (KLASYCZNY)

Dlaczego ludzie nienawidzą martwego ciągu? Co jest takiego, w tym tak naprawdę prostym ćwiczeniu, że..

MARTWY CIĄG SUMO

Uwielbiane przez trójboistów ciągi sumo są tak naprawdę bardzo skomplikowane i ciężko się ich nauczy..

ZOBACZ TAKŻE

PIECZYWO PEŁNOZIARNISTE A PIECZYWO BIAŁE

W swojej pracy jako trener, jak i w pracy nad samym sobą, jako zawodnik spotykam różnych ludzi. Ludz..

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lęd..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

ENERGETYKA WYSIŁKU FIZYCZNEGO: PRZEMIANY GLIKOLITYCZNE

Znaczenie kształtowania wydolności anaerobowej nie sprowadza się tylko do wzrostu szybkości i mocy p..

PRZYSIADY - ATG czy równoległe?

Który rodzaj przysiadów jest lepszy dla twoich kolan? Jedną z najczęściej słyszanych opinii na siło..