Publikacje

MARTWY CIĄG SUMO

Uwielbiane przez trójboistów ciągi sumo są tak naprawdę bardzo skomplikowane i ciężko się ich nauczyć. Zastanawiający jest fakt, iż niektórzy z góry (i na dodatek błędnie) przyjęli założenie, że trójboista musi robić ciągi sumo i robi je mimo tego, że ich nie umie lub nie ma ku temu predyspozycji, lub jedno i drugie.
 
Wielu osobom wydaje się, że wystarczy stanąć najszerzej jak się da i chwycić wąsko. Nic bardziej mylnego. Po pierwsze większość z nas nie jest przygotowana do robienia tego rodzaju ciągu i nie mamy dostatecznej ruchomości w biodrach, rozciągnięcia i nie umiemy utrzymać równowagi. Po drugie ustawienie stóp i chwyt powinny być bardzo dobrze dopracowane ze względu na warunki ćwiczącego.
 
Prawidłowa pozycja (zatem i dźwignia) jest wtedy, gdy w najniższym punkcie boju golenie są ułożone prostopadle do podłoża i równolegle względem siebie. Kolana są skierowane w tym samym kierunku co stopy, a nasze dłonie sięgają już sztangi. Czyli jeżeli staniemy za szeroko, to w najniższym momencie boju nasze nogi z gryfem i podłogą nie utworzą prostokąta - a trapez. Jeśli kolana nie będą pokrywały się kierunkiem ze stopami, okaże się, że nogi schodzą nam się do środka, tworząc coś na kształt litery X.
 
Jeżeli zejdziemy za nisko i będziemy musieli ugiąć lekko ręce, to przy wychodzeniu do góry poczujemy szarpnięcie, które w efekcie może popsuć chwyt i pozycję. Trzeba pamiętać że ruch z nóg jest tu bardzo krótki, a większość pracy przejmują plecy- jeżeli proporcja jest u ciebie odwrotna, to lepiej skoncentruj się na wersji klasycznej martwego ciągu. Należy pamiętać, że utrzymanie prostych pleców jest tu kluczowe.
 
Kolejna sprawa to podejście pod sztangę. Ustawiamy stopy w dogodnym rozkroku, upewniamy się, że stopy są w prawidłowej pozycji względem kolan. Prostujemy i napinamy plecy, wyprostowane ręce kładziemy wzdłuż chciała i przesuwając je po ciele, po wewnętrznej części ud gdy tylko dotkniemy sztangi zaciskamy chwyt i startujemy w górę!
 
Pamiętajcie o pełnym wyproście i wyblokowaniu kolan.

Autor

Tadeusz Tessmer
Tadeusz Tessmer Zawodnik Trójboju Siłowego

INNE ARTYKUŁY AUTORA

JAK SKUTECZNIE POPRAWIĆ CHWYT

Wiele ćwiczących osób ma problem ze słabym chwytem. Mała masa mięśniowa bądź krótkie palce i drobne ..

MARTWY CIĄG (KLASYCZNY)

Dlaczego ludzie nienawidzą martwego ciągu? Co jest takiego, w tym tak naprawdę prostym ćwiczeniu, że..

Ćwiczenia na poniedziałek - WYCISKANIE LEŻĄC

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławec..

JAK DOKONYWAĆ ZMIAN W PLANIE TRENINGOWYM U PROFESJONALISTÓW

Nie ma sensu roztrząsać powodów dla których trzeba ćwiczyć z planem. Każdy, kto ma określone cele wi..

POMOCNICZE ĆWICZENIA Z TRÓJBOJU

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie poszczególnych grup mięśniowych w róż..

ZOBACZ TAKŻE

JAK SOBIE RADZIĆ Z TRĄDZIKIEM

Wielu ludzi podczas dojrzewania, na cyklach sterydowych lub podczas PCT boryka się z tłustą skórą, a..

ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM W TEORII

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna ..

PRZYŚPIESZENIE LECZENIA KONTUZJI - PROTOKÓŁ RICE

Protokół RICE, to zbiór kilku prostych działań, które mogą być wykonane bez specjalistycznego sprzęt..

SELEGILINA I JEJ ZASTOSOWANIE

Ostatnimi czasy interesują mnie leki czy to już dobrze znane, czy te mniej, którymi można opóźnić pr..

WSPÓŁCZESNA DEFINICJA DOPINGU

Etymologia słowa doping nie została ostatecznie wyjaśniona. Badacze wskazują na dwie możliwości. Wed..