Publikacje

KILKA SŁÓW O BUTTWINK

Zostałem poproszony o napisanie artykułu o likwidowaniu wyżej wspomnianego zjawiska, czyli buttwink'u (z ang. zawijanie ogona). Jeśli spodziewasz się, że będzie łatwo, cóż… niekoniecznie. Zanim weźmiesz się za czytanie, musisz sobie wyobrazić pewien model, który przyda się w rozumieniu tego co będzie dalej.
 
Pomyśl sobie, że Twoje mięśnie zamieniły się w gumowe taśmy. Wszystkie mają swoje określone napięcie spoczynkowe oraz możliwy pewien poziom rozciągnięcia. Każda taśma, która wykonuje ruch ma też przeciwstawną, która to ten ruch kontroluje swoim napięciem. Dokładnie taka sama sytuacja jest z mięśniami. Jeżeli zginasz rękę w łokciu, to biceps pracuje koncentrycznie (wraz z ruchem zbliżają się przyczepy mięśnia, mówiąc kolokwialnie ściska się), natomiast cały czas jest kontrolowany przez napięcie tricepsa. W sytuacji idealnej, gdy równowaga między mięśniami nie jest zaburzona zakres ruchu jest pełny. W momencie, gdyby triceps był przykurczony to albo niemożliwe byłoby zgięcie łokcia, albo zgięciu łokcia towarzyszyłoby zgięcie ramienia (triceps jest mięśniem dwustawowym).
 
Musisz sobie taki model przerzucić na okolice miednicy, odc. lędźwiowego kręgosłupa, biodra i kolana. Mięśniami, które mogą powodować buttwink, są pośladkowe i tylna grupa uda (dwugłowe, półbłoniasty, półścięgnisty). Tak zwane ''zawijanie tyłka'' powoduje mięsień, który podczas ruchu najprędzej dojdzie do swojej maksymalnej długości.
 
Czemu nie masz buttwinka w przysiadzie przednim? Natomiast pojawia się w tylnym?
Popatrz na pozycję miednicy. W przysiadzie tylnym z low barem mięśnie tylnej grupy uda i pośladkowe muszą rozciągnąć się najbardziej. Jeżeli nie mają odpowiedniej długości to pociągają miednicę do tyłu, czyli robią buttwink. W przysiadzie przednim mięśnie tylnej grupy uda oraz pośladkowe rozciągają się najmniej.
 
Jak z tym walczyć?
To proste. Rozciągać się. Jeżeli mięśnie nie mają odpowiedniej długości, to trzeba popracować nad tym, aby miały. Najlepszą metodą jest w tym wypadku poizometryczna relaksacja. Nazwa straszna, a w praktyce jest to łatwe.
 
Poizometryczna relaksacja
Należy ustawić nogę w pozycji, w której czujesz, że masz rozciągniętą tylną grupę uda (mięsień na lekko ciągnąć, nigdy nie możesz czuć bólu). Po czym naciskasz piętą, jakbyś chciał zgiąć nogę w kolanie i utrzymujesz to napięcie przez 5 sekund. Puszczasz napięcie i lekko pogłębiasz zakres ruchu. Taki cykl powtarzasz 3 razy. Nie przesadzaj z ilością powtórzeń. Zwiększanie ruchomości zawsze trochę trwa. Oczywiście najwygodniej mieć kogoś do pomocy. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to możesz użyć taśmy, sznurka, albo ustawić się przy futrynie. Należy też zwrócić uwagę na drugą nogę. Ma leżeć i nie zmieniać swojej pozycji.

Autor

Marek Pośpiech
Marek PośpiechFizjoterapeuta

INNE ARTYKUŁY AUTORA

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ TEORETYCZNA

W fizjoterapii, zwłaszcza w ostatniej dekadzie, można zaobserwować dynamiczny rozwój sposobów postęp..

PRZYŚPIESZENIE LECZENIA KONTUZJI - PROTOKÓŁ RICE

Protokół RICE, to zbiór kilku prostych działań, które mogą być wykonane bez specjalistycznego sprzęt..

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lęd..

OSIEM KROKÓW DO EFEKTYWNEGO BIEGANIA

„Jak biegać najefektywniej?” W sieci dużo jest artykułów na ten temat, ale dostarczają sprzecznych i..

ZOBACZ TAKŻE

ENERGETYKA WYSIŁKU FIZYCZNEGO: Przemiany fosfagenowe

Wysiłki krótkiego czasu, prowadzone z maksymalną intensywnością, takie jak bieg na 100m, pływanie na..

JAK SOBIE RADZIĆ Z TRĄDZIKIEM

Wielu ludzi podczas dojrzewania, na cyklach sterydowych lub podczas PCT boryka się z tłustą skórą, a..

TRENUJ JAK TRÓJBOISTA, WYGLĄDAJ JAK KULTURYSTA

Na temat trójboju siłowego powstało wiele mitów. Najczęściej spotyka się takie oto opinie: n..

Ćwiczenia na poniedziałek - WYCISKANIE LEŻĄC

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławec..

PIECZYWO PEŁNOZIARNISTE A PIECZYWO BIAŁE

W swojej pracy jako trener, jak i w pracy nad samym sobą, jako zawodnik spotykam różnych ludzi. Ludz..