Publikacje

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lędźwiowych myśli sobie: ,,Może oni mają racje?Może w pasie będę bezpieczniejszy?Może tak powinno się ćwiczyć?Może pas zapobiega kontuzjom?''. Temat został podjęty przez prof Stuarta M. McGill, szefa katedry Spine Biomechanics na Uniwersytecie w Waterloo, w artykule pt. Abdominal belts in inustry: a position paper on their assets, liabilities and use.
 
Z tekstu można wysnuć następujące wnioski:
  • ludzie, którzy nigdy nie mieli dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa nie mają żadnych korzyści z noszenia pasa podczas ćwiczeń
  • gdy ćwiczący doznali kontuzji mając założony pas, statystycznie była bardziej poważna niż w przypadku ćwiczących bez pasa. Pas daje poczucie, że ćwiczący może podnieść więcej i jest to prawda. Zwiększa też ciśnienie śródbrzuszne i ciśnienie krwi,
  • pas zmienia technikę u niektórych ćwiczących zmniejszając lub zwiększając obciążenie kręgosłupa.

Najistotniejsza część artykułu brzmi:

„Nie ma wątpliwości, że pas lędźwiowy pozwala na wygenerowanie dodatkowych NM (niutonometry) momentu. Jednak, gdy pozycja kręgosłupa podczas podnoszenia jest neutralna, efekt ten jest minimalny. Innymi słowy, aby ćwiczący uzyskał maksymalne korzyści z pasa, jego technika musi być naprawdę słaba i to na dodatek w sposób narażający na kontuzję.”

Zachęcam do lektury całego artykułu. Tłumaczenie tekstu Na temat użytkowania pasów lędźwiowych.” Stuart. M.McGill, profesor biomechaniki kręgosłupa, Uniwersytet w Waterloo, Kanada.

Autor

Marek Pośpiech
Marek PośpiechFizjoterapeuta

INNE ARTYKUŁY AUTORA

DYSKOPATIA

W tym artykule postaram się przejrzyście opisać samą dyskopatię, mechanizm powstawania i główne zasa..

BOLĄCY BARK - ROTATORY

Kontuzje stożka są naprawdę różne. Może wystąpić zapalenie, naderwanie i zerwanie. Zerwanie oczywiśc..

PRZYŚPIESZENIE LECZENIA KONTUZJI - PROTOKÓŁ RICE

Protokół RICE, to zbiór kilku prostych działań, które mogą być wykonane bez specjalistycznego sprzęt..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM W TEORII

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna ..

ZOBACZ TAKŻE

ENERGETYKA WYSIŁKU FIZYCZNEGO: Przemiany fosfagenowe

Wysiłki krótkiego czasu, prowadzone z maksymalną intensywnością, takie jak bieg na 100m, pływanie na..

Ćwiczenia na poniedziałek - WYCISKANIE LEŻĄC

Wszyscy znamy ten ból kiedy przychodzi poniedziałek i musimy swoje odczekać, aby dostać się do ławec..

WSPÓŁCZESNA DEFINICJA DOPINGU

Etymologia słowa doping nie została ostatecznie wyjaśniona. Badacze wskazują na dwie możliwości. Wed..

ENZYMY TRAWIENNE

Jest maj, ruszył sezon grillowy. Pomijając napoje, jakie wielu Polaków spożywa w czasie grillowania,..

JAK DOKONYWAĆ ZMIAN W PLANIE TRENINGOWYM U PROFESJONALISTÓW

Nie ma sensu roztrząsać powodów dla których trzeba ćwiczyć z planem. Każdy, kto ma określone cele wi..