Publikacje

ĆWICZYĆ Z PASEM CZY BEZ?

Człowiek widząc bardziej doświadczonych, większych i silniejszych sportowców ćwiczących w pasach lędźwiowych myśli sobie: ,,Może oni mają racje?Może w pasie będę bezpieczniejszy?Może tak powinno się ćwiczyć?Może pas zapobiega kontuzjom?''. Temat został podjęty przez prof Stuarta M. McGill, szefa katedry Spine Biomechanics na Uniwersytecie w Waterloo, w artykule pt. Abdominal belts in inustry: a position paper on their assets, liabilities and use.
 
Z tekstu można wysnuć następujące wnioski:
  • ludzie, którzy nigdy nie mieli dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa nie mają żadnych korzyści z noszenia pasa podczas ćwiczeń
  • gdy ćwiczący doznali kontuzji mając założony pas, statystycznie była bardziej poważna niż w przypadku ćwiczących bez pasa. Pas daje poczucie, że ćwiczący może podnieść więcej i jest to prawda. Zwiększa też ciśnienie śródbrzuszne i ciśnienie krwi,
  • pas zmienia technikę u niektórych ćwiczących zmniejszając lub zwiększając obciążenie kręgosłupa.

Najistotniejsza część artykułu brzmi:

„Nie ma wątpliwości, że pas lędźwiowy pozwala na wygenerowanie dodatkowych NM (niutonometry) momentu. Jednak, gdy pozycja kręgosłupa podczas podnoszenia jest neutralna, efekt ten jest minimalny. Innymi słowy, aby ćwiczący uzyskał maksymalne korzyści z pasa, jego technika musi być naprawdę słaba i to na dodatek w sposób narażający na kontuzję.”

Zachęcam do lektury całego artykułu. Tłumaczenie tekstu Na temat użytkowania pasów lędźwiowych.” Stuart. M.McGill, profesor biomechaniki kręgosłupa, Uniwersytet w Waterloo, Kanada.

Autor

Marek Pośpiech
Marek PośpiechFizjoterapeuta

INNE ARTYKUŁY AUTORA

OSIEM KROKÓW DO EFEKTYWNEGO BIEGANIA

„Jak biegać najefektywniej?” W sieci dużo jest artykułów na ten temat, ale dostarczają sprzecznych i..

PRZYSIADY - ATG czy równoległe?

Który rodzaj przysiadów jest lepszy dla twoich kolan? Jedną z najczęściej słyszanych opinii na siło..

BOLĄCY BARK - ROTATORY

Kontuzje stożka są naprawdę różne. Może wystąpić zapalenie, naderwanie i zerwanie. Zerwanie oczywiśc..

STABILIZACJA - CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Po co nam stabilizacja? Dlaczego często wysocy ludzie poruszają się niezgrabnie i co z tym fantem zr..

DYSKOPATIA

W tym artykule postaram się przejrzyście opisać samą dyskopatię, mechanizm powstawania i główne zasa..

ZOBACZ TAKŻE

ARGININA, JEJ WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Większość trenujących osób nawet nie ma pojęcia jak poprawnie jeść, poprawnie zażywać suplementy czy..

JAK SOBIE RADZIĆ Z TRĄDZIKIEM

Wielu ludzi podczas dojrzewania, na cyklach sterydowych lub podczas PCT boryka się z tłustą skórą, a..

SUBSTANCJE I METODY ZABRONIONE ORAZ PODSTAWY ICH DZIAŁANIA - CZĘŚĆ II

Poprzednie substancje i metody zabronione zostały opisane przeze mnie w części I. W części tej znajd..

ENERGETYKA WYSIŁKU FIZYCZNEGO: PRZEMIANY GLIKOLITYCZNE

Znaczenie kształtowania wydolności anaerobowej nie sprowadza się tylko do wzrostu szybkości i mocy p..

DHEA A PROCES STARZENIA

W tym artykule zajmiemy się hormezą, ale zdecydowanie temat będzie dedykoway dla płci pięknej...