Publikacje

ARGININA, JEJ WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Większość trenujących osób nawet nie ma pojęcia jak poprawnie jeść, poprawnie zażywać suplementy czy poprawnie zadbać o prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. Dzisiejszym tematem rozmyślań z cyklu- żyjmy lepiej za pomocą chemii, będzie powszechnie znany pomper – arginina. Niestety to tylko biały, łatwo dostępny, tani proszek jeszcze nie wpisany przez sanepid na listę dopalaczy, którego nie musimy nigdzie wbijać, chociaż można polemizować, że wchłanianie przez śluzówkę w czopkach, jak ktoś woli lub lubi, jak najbardziej zda egzamin.
 
Arginina jest jednym z ciekawszych suplementów powszechnie dostępnych i tanich. Dobrze znany w fitnesie jako prekursor NO, którego zalety można wymieniać w nieskończoność, i które wszyscy powinni znać, poczynając na rozszerzaniu naczyń krwionośnych - przez co ulepszamy funkcjonowanie nerek, zmniejszanie LDL, zwiększanie produkcji spermy, po wspomaganie nabłonka żołądka w celu zabezpieczenia się (może zmniejszyć kwas żołądkowy), jak i regenerację po wrzodach. Jako, że zostaje konwertowana do ornityny, która potem jest konwertowana do proliny, to  wszyscy powinniśmy wiedzieć, że prolina jest prekursorem KOLAGENU! Również przyspiesza gojenie ran i urazów tkanki miękkiej. Jest tak samo ważna, jak sam tlenek azotu, który aktywuje nasz system immunologiczny, inhibituje stany zapalne i przyspiesza dostęp krwi do tkanek, które potrzebują naprawy.
 
Mniej znaną zaletą argininy jest to, że stymuluje produkcje glutaminianu w mózgu. Prace przeprowadzone przez profesora Mohamed’a Gad’a w Egipcie to potwierdzają (tutaj).
Przy dawkowaniu 5gr argininy dziennie na noc u swoich pacjentów w wieku między 41-75lat zauważyl następujące plusy, a mianowicie:
 
+ ZDOLNOŚCI UMYSŁOWE
  • Lepsza koncentracja.
  • Lepszy dostęp do zapamiętywanych rzeczy.
  • Opoźnione zmęczenie psychiczne.
  • Redukcja poziomu lęków.
  • Głębszy sen.
  • Poprawę samopoczucia.
+ ZDOLNOŚCI FIZYCZNE
  • Większa wydolność mięśniowa.
  • Opóźnienie zmęczenia mięśniowego.
  • Lepsza sprawność seksualna.

Osoby, które brały udział w eksperymencie wykazywały poprawę następujących rzeczy:

- Poprawa ciśnienia spoczynkowego.
- Większa energia po przebudzeniu.
- Jasność umysłu.
- Wytrzymałość i odporność na stany lękowe i stres.
- Zwiększyła się ilość wydalanego moczu.
- Polepszyła się jakość i twardość włosów i paznokci.
- Polepszyła się jakość skóry.
- Zwiększyła się frekwencja świadomych snów.
- Poprawa krążenia do kończyn.
- Poprawa w funkcjonowaniu układu trawiennego.
- Zmniejszenie zapaleń nerwowych.
- Poprawa metabolizmu glukozy.
- Poprawa w kompozycji ciała.
 
Po zakończeniu badań każdy z biorących udział, nie chciał zaprzestać suplementacji argininą.

Autor

Dominik Mich
Dominik MichSpecjalista

INNE ARTYKUŁY AUTORA

JAK SOBIE RADZIĆ Z TRĄDZIKIEM

Wielu ludzi podczas dojrzewania, na cyklach sterydowych lub podczas PCT boryka się z tłustą skórą, a..

DHEA A PROCES STARZENIA

W tym artykule zajmiemy się hormezą, ale zdecydowanie temat będzie dedykoway dla płci pięknej...

SELEGILINA I JEJ ZASTOSOWANIE

Ostatnimi czasy interesują mnie leki czy to już dobrze znane, czy te mniej, którymi można opóźnić pr..

ZOBACZ TAKŻE

TRENUJ JAK TRÓJBOISTA, WYGLĄDAJ JAK KULTURYSTA

Na temat trójboju siłowego powstało wiele mitów. Najczęściej spotyka się takie oto opinie: n..

WSPÓŁCZESNA DEFINICJA DOPINGU

Etymologia słowa doping nie została ostatecznie wyjaśniona. Badacze wskazują na dwie możliwości. Wed..

ENZYMY TRAWIENNE

Jest maj, ruszył sezon grillowy. Pomijając napoje, jakie wielu Polaków spożywa w czasie grillowania,..

BOLĄCY BARK - ROTATORY

Kontuzje stożka są naprawdę różne. Może wystąpić zapalenie, naderwanie i zerwanie. Zerwanie oczywiśc..

SUBSTANCJE I METODY ZABRONIONE ORAZ PODSTAWY ICH DZIAŁANIA - CZĘŚĆ II

Poprzednie substancje i metody zabronione zostały opisane przeze mnie w części I. W części tej znajd..